Turforslag Nordmarka

Liker du turforslagene? Da oppfordrer vi deg til å støtte innsamlingsaksjonen Oslo går for vann - gir liv i Laos

1. Fra Hønefoten til Fagervann

Startsted: Hønefoten parkering i Maridalen.

Beskrivelse: Denne Vandringsmann-klassikeren er en kort (ca 3 km) og ganske enkel oppoverbakke, men Fagervann er et fagert turmål! Vil man ha lenger tur, er det bare å fortsette, her har man hele Nordmarka å ta av! Korteste vei hjem er den man kom opp.

2. Langtur Hammeren-Bjørnholt-Ullevålseter-Sognsvann/Hammeren

Startsted: Ta buss eller bil eller sykkel  til Hammeren i Maridalen.

Lengde: Ca 20 km. Beregn 5 timer, - gjerne mer hvis du vil innvilge deg gode stopp underveis!

Beskrivelse: Start på østsiden av Skjærsjøelva og følg skilting til Kamphaug og fortsett mot Bjørnholt. På nordsiden av Bjørnholt tar du stien ned til Bjørnsjøen. Gå over demningen og ta stien sydover - over Dølerudhøgda (flott utsikt!) - forbi Lørenseter til Ullevålseter. Herfra kan du følge blåmerket sti tilbake til Hammeren,  - eller velge en av de blåmerkede stiene til Sognsvann og T-bane.
NB: Godt å ha med et turkart over Nordmarka som støtte!
Dette er en flott tur i bær og soppsesong.

3. Hammeren-Bjørnsjøhelvete

Startsted: Ta buss eller bil eller sykkel  til Hammeren i Maridalen.

Lengde: 14-15 km.

Beskrivelse: Følg skogsbilveien nordover, på vestsida av Skjersjøelva (Akerselvas løp før Maridalsvannet). Etter ca 1,5 km anbefales det å ta til høyre og følge kulturstien langs elva, mange fosser og stryk  (turen anbefales særlig ved stor vannføring, i snøsmeltinga eller etter mye regn).
Den øverste fossen, like nedenfor Skjersjødammen, var forsøksmodell for utbyggingen av kraftverket Solbergfossen i Glomma i 1919. Kryss elva ved dammen i sørenden av Skjersjøen, og følg blåmerka sti nordover. Følg stien til venstre ved Kamphaug etter ca 1,5 km. Hold til venste i nytt stikryss etter 500 m. Etter knappe 2 km, ta stien til venstre, bratt nedover til Bjørnsjøelva. Her finner du en hengebro over Bjørnsjøhelvete, et smalt juv som skapte problemer i tømmerfløtinga. Er det lite vann kan du se laftedammene som ble bygd for å skåne tømmeret på sin ville ferd. Brua ble bygd i 1949 for å lette vedlikeholdsankomsten til kraftledningene Hol I og II.

Hvis du ønsker å variere, kan du ta hjemveien ved å følge stien på vestsida av elva sørover. Etter en stund kommer den inn på blåmerka sti, som du følger via Ullevålseter (servering), der du tar veien ned til Skjersjødammen og følger veien langs elva tilbake til Hammeren.

4. Nittedal-Slåttmyra orkidereservat

Startsted: Tog til Nittedal, eller bil til P-plass ved Sørli (idrettsanlegg).

Lengde: 7-8 km.

Beskrivelse: Følg blåmerket sti på sørsida av jernbanelinja retning Movann. Etter ca 2 km passerer du Langmyra. Følg blåmerka 500 m videre, og ta stien til høyre inn til Slåttmyra naturreservat, som er den flotteste orkidemyra på denne kanten av landet. Turen anbefales i juni-juli. Da blomstrer en rekke forskjellige orkideer i den gamle slåttemyra, bl.a. myrflangren. I myra er det registrert over 200 arter!

Hvis du ikke vil bli her og utforske myra, anbefales det å utvide turen ved å gå tilbake til blåmerka sti og følge den videre sørover. Etter en drøy km kommer du til et stikryss der du tar til venstre. Etter 1,5 km krysser du kraftledninga og kommer til et lite vann- På østsida av dette kan du krysse bekken og følge blåmerket tilbake til Sørli. Men før du krysser bekken, følg den videre et lite stykke og utforsk stier og plakater som forteller om det gamle kruttverket som lå her.

5.  Sørkedalen (Elveli) – Langlidammen

Startsted: Buss til Sørkedalen skole eller bil til P-plass på Elveli

Lengde: 11-13 km avhengig av veivalg.

Beskrivelse: Følg skogsbilveien nordover fra Elveli. Etter en km, ved Pipenhus, deler veien seg. Følg veien til høyre. Etter 500 m til deler den seg igjen. Da følger du (hoved)veien til venstre. Etter enda en kilometer, passerer du Kjelsås gård. Ta en avstikker ut til offersteinen på kanten av høyden nordvest for gården. NB! Respekter dyrket mark og dyr i innhegninger. Det går en sti ut til steinen, til venstre ved den øverste feristen. Følg denne fram og tilbake. Offersteinen er en flyttblokk som sannsynligvis har tjent som alter. Plassen er unik med utsikt til fjorden og en bjørk på den ellers snaue høyden. Her er funnet spor av bosetninger fra 5000-3000 f.Kr. Gå tilbake til skogsbilveien og følg denne videre nordover. Etter to km tar du av stikkveien ned til høyre mot Langlidammen.

Om du ønsker, kan du krysse dammen, og returnere på den andre siden av elva. Da må du følge en sti bratt oppover åsen på østsida til du treffer hovedstien. Følg denne sørover. Snart går den over i en skogsbilvei. Der veien begynner går det en sti ned til elva. Ønsker du en avstikker ned denne, passerer du en klemblokk i en trang kløft. Helt nede ved elva ligger Trofoss, en av de 4-5 hengebruene i marka. Her kan du gå over brua og følge en annen skogsbilvei sørover til P-plassen. Hvis du ikke ønsker denne avstikkeren, fortsetter du på skogsbilveien på østsida av elva, og tar av til høyre ved Elveli gård og bort til P-plassen.

6. Stryken - Kjerkeberget (Oslo høyeste punkt, 632 m)

Startsted: Stryken jernbanestasjon, hvor det også er parkeringsplass.

Lengde: Ca 30 km.

Beskrivelse: Turen kan tas som fottur, men sykkel det første stykket til Sandungen anbefales. Følg skogsbilveien vestover. Ta sørover (venstre) i første veikryss, etter 2 km. I neste veikryss, etter 1,5 km, ta vestover (høyre). I neste veikryss, etter 4-5 km, ta sørover (venstre). Ta til høyre etter 1 km, og følg veien langs (nord)vestsida av Sandungen. Parker sykkelen ved Sandungen gård, og følg blåmerket sti nordover. Etter en km deler stien seg, og du tar til høyre opp til toppen av Kjerkeberget. Her er du på Oslos nordligste, og høyeste, punkt. - Og kanskje det vakreste? På toppen står det et brannvaktstårn (1924/nybygd i 1957) med sommerbolig for brannvokteren.

Samme vei tilbake, eller du kan variere ved å ta veien videre nordover fra Sandungen, via store Daltjuven, før du tar østover (høyre) til Stryken, over Nysetra.

Liker du turforslagene? Da oppfordrer vi deg til å støtte innsamlingsaksjonen