Turforslag Østmarka

Liker du turforslagene? Da oppfordrer vi deg til å støtte innsamlingsaksjonen Oslo går for vann - gir liv i Laos

1. Tømmerås

Startsted: Krokhol golfbane

Turens lengde: Ca. 7 km tur/retur

Beskrivelse: Det er skiltet til Tømmerås fra parkeringsplassen ved Krokhol. Der golfbanen slutter og skogen starter, kan man velge mellom to veier. Korteste vei går på skogssti øst for Svarvestolen via Paddetjern. Alternativet er å følge skogsbilvei vest for Svarvestolen og så følge sti til toppen. Turen opp blir da en halv kilometer lenger.

Lenke til annen beskrivelse av samme tur: Tur til Tømmerås – Krokhol Golfklubb

2. Gå på små stier!

Østmarka har utrolig mange små, umerkede stier! Prøv for eksempel å gå grusveien fra Rustadsaga langs Nøklevann, og så bare ta en tilfeldig liten sti inn til høyre. Jo mindre sti jo bedre! Før eller siden vil man komme enten tilbake til samme grusveien langs Nøklevann, eller man kommer til grusveien som er lysløypa forbi Fjellstadbakken. Her er det umulig å gå seg vill, så test ut stiene i dette lille, avgrensede og lite brukte området like ved Nøklevann/Rustadsaga.

For dem som vil ha større utfordringer: Utforsk Skullerudåsen (som også kalles Korpåsen). Dette er åsen over vannverket ovenfor Skullelrudstua, der det er et stup. Stupet er sikret med gjerde, så ingen fare. Prøv stier og nyt utsikten! En grei sti opp på åsen starter der grusveien fra Skullerudstua til Rustadsaga passerer bekken fra Skraperudtjern.

3. Utsiktspunkt i sør-vestre enden av Lutvann

Startsted: Parkeringsplassen ved Østmarksetra

Beskrivelse: Turmålet ligger 200 meter i luftlinje nord-øst for Rundtjern. Enkleste vei til Rundtjern er skogsbilveien langs Ulsrudvann videre via Korketrekkeren til nordligste ende av Nøklevann. Her velger man veien til venstre oppover (nordover). Ca 1 km opp til Rundvann. Alternativ rute er å velge blåmerket sti ved Norsk Folkehjelps hytte på nordsiden av Ulsrudvann. Følg blåmerket sti rett nordover til stikrysset vest for nordenden av Solbergvann og gå blåmerket sti til høyre forbi Solbergvann og videre til Rundvann. Et tredje alternativ er for dem som liker umerkede stier. Start på blåmerket sti som tar av til venstre i starten av veien opp til serveringsstedet Østmarkssetra. Føl stien ca 200 m og ta liten sti opp til høyre ved ruinene (bunkers) fra krigens dager. Følg stien opp bratt skrent på skrå til venstre (ikke rett fram til bunkersen). Vel oppe på åskammen handler det om å følge åsryggen nordover til stien kommer inn på en blåmerket sti som går til Skøyenputten. På et passende sted må man ta til høyre østover (her er en del småstier, i luftlinje er avstanden vel 100 meter mellom de to stiene som går ganske parallelt et stykke innover åsryggen) til man møter den ovenfor nevnte blåmerkede stien fra Ulsrudvann til stikrysset vest for Solbergvann.

Turen opp til utsiktspunktet fra Rundtjern. Ta den blåmerkede stien som gå vinkelrett ut fra skogsbilveien midt på Rundtjern. Etter ca 300 meter med oppoverbakke kommer man til et stikryss og følger sti til venstre. Etter 200 meter dukker den lille toppen opp til høyre for hovedstien. Det er god sti opp på bergknatten.

4. Tre turmål fra Sandbakken

Startsted: Parkeringsplass Sandbakken

Beskrivelse: Gå opp til Sandbakken Sportsstue (bakervarene her er et turmål i seg selv, men 500 meter i luftlinje er kanskje litt for kort til å snakke om «tur»).

Første turmål er en kort tur til Tømmerholtjern, kun 1 km fra sportsstua, altså en tur for familier med små barn som ikke går langt. Følg blåmerket sti parallelt med skogsbilveien østover fra sportsstua. Etter ca 400 meter tar den blåmerkede stien bratt oppover til venstre. Tømmerholttjern har mange fine steder for rast.

Andre turmål fortsetter fra Tømmerholtjern. Følg den blåmerkede stien videre forbi Griseputten til sør-enden av Eriksvann. Her går en liten odde ut til venstre for stien. Et fint sted for rast. Avstanden fra Sandbakken Sportsstue til denne odden er ca 2 km, altså en fin tur for familier med barn som går litt lenger.

Tredje turmål går til Søndre Skytten, vel 3 km å gå fra Sandbakken Sportsstue. Ta blåmerket sti nordover fra sportsstua. I stikrysset der innmark møter skogen, tar man stien til høyre (rett nordover). Stien går oppoverbakke og passerer et myrområde, deretter kommer man inn på en åsrygg nordover. I enden av åsryggen kommer man ned i en liten dal med et stikryss. Følg blåmerket sti til høyre mot sør-enden av Sør-Elvåga. Her velger man sti som går nordover langs østsiden av Sør-Elvåga til den tidligere husmannsplassen Søndre Skytten. Her er det en tilrettelagt rasteplass med flott utsikt, spesielt flott i solnedgang!

Nettsted: sandbakken-sportsstue.no

5. Spinneren

Startsted: Sandbakken parkering

Beskrivelse: Spinneren er en lang åsrygg nord for Sandbakken. Følg skogsbilveien opp bakken fra parkeringsplassen, men ikke ta til høyre opp til Sandbakken Sportsstue. Følg skogsbilveien rett fram oppover bakken og bortover der det flater ut. Ca 400 meter etter veidelet der veien til sportsstua svingte av, går det en liten sti ut til venstre (over veigrøfta!). Dette er like før et myrområde på venstre side. Stien går ikke alt for bratt oppover ganske vinkelrett på skogsbilveien. Etter vel 100 meter flater terrenget ut (myr) og stien deler seg. Ta til høyre. Etter ganske få meter stiger stien bratt opp en skrent og tar en hårnålsving til venstre. Herfra er det enkelt å følge stien langsetter åsen (nord-vestover) til man kommer til høyspentledninger. Her klatrer stien opp en skrent og følger på nytt åsryggen nord-vestover ca 400 meter til toppen (271 m.o.h). Litt forbi høyeste punkt står en høy bautastein.

Stien forsetter langs åsryggen, og veien hjem kan gå her. Men turen ned fra åsryggen nordover går gjennom litt krevende terreng med kløfter, kampesteiner og myr til man møter blåmerket sti som går mellom Østmarkskapellet og Sandbakken. Ta til høyre på den blåmerkede stien og følg skilter til Sandbakken.

Turens lengde: Tur til toppen: Ca 3 km. Tur til toppen og retur via blåmerket sti nord for Spinneren: 7 km.

Nettsted: Om  Bautaen på Spinneren (nettavisen.no)

6. Steinkirka ("Trollkjerka")

Startsted: Grønmo parkering

Beskrivelse: Fra utfartsparkeringen, følg skogsbilvei forbi bom østover langs gressletta som tidligere var søppelfylling (bl.a vei til Østmarkskapellet). Ca 200 meter etter bommen tar du av fra grusveien og inn på gresset ved en bitteliten hytte. Her dukker det opp en annen grusvei som du følger til venstre parallelt med skogsbilveien. Etter 200 meter passeres Øvre Grønmoputt. Litt opp i bakken her kan man ta på skrå over gressbakken (ikke tydelig sti) mot skogkanten og finne stien man skal ta inn i skogen. Vil man være helt sikker på å finne veien, følger man grusveien videre helt til den omtrent møter skogsbilveien igjen. Ved informasjonstavla her følger man veien til høyre ut på sletta, og der veien har en ende-sløyfe tar det av en sti på skrå mot skogen (sør-vest, altså retning mot parkeringen igjen). Det er ganske enkelt å se der stien forlater gresset og går inn i skogen. Så vidt inne i skogen deler stien seg, men begge alternativene går til Steinkirken. Etter ca 300 meter på skogssti fra gress-sletta er man framme ved de store steinblokkene som danner diverse huler og altså kalles Steinkirka eller Trollkjerka.

Veien hjem kan legges om speiderhytta Tårnet. Følg sti forbi Steinkirka og oppover åssiden. Speiderhytta ligger på toppen. Her kan man enten følge tydelig sti mot venstre (nordover) ned fra åsen til stien møter skogsbilveien man startet på. En snartur ca 300 meter østover på veien (oppover) til tjernet Sølvdobla kan være fint før man vender tilbake langs skogsbilveien ned til parkeringen.

Alternativ rute fra speiderhytta Tårnet er å ta til høyre sørover. Stien går øst for toppen Gjersrudleiken og øst for myra Fugleleiken forbi noen hytter ned til gården Godlia og gården Sand der Foreningen for omplassering av dyr (FOD) holder til. Følg gårdsveien fra Godlia nedover (vestover) til Grønmoveien tar av til høyre. Denne veien møter gress-slettene som tidligere var søppelplass, og man finner veien tilbake til parkeringsplassen som var turens startpunkt.

Turens lengde: Korteste vei tur-retur fra bommen ved parkeringsplassen: 1,6 km. Dersom hjemveien legges om speiderhytta Tårnet og tjernet Sølvdobla: ca  3,5 - 4 km. Og tar man sti fra speiderhytta Tårnet til Godlia og følger vei tilbake til Grønmo parkering, blir turen 4-5 km lang.

Nettsted: Spennende tur for barn til Trollkjerka i Østmarka

7. Lutvann rundt

Startsted: P-plass Lutvann skole eller T-bane Trosterud.

Turens lengde: Ca 8km fra P-plass, noe lengre fra T-bane.

Beskrivelse: Gå turveien inn til nordenden av Lutvann. Følg blåmerka sti oppover langs østsiden av vannet. Nå går du på «Østmarkas tak» rundt Lutvann. Du må ned til Lutvangen ved sørenden av vannet. Her tar du til høyre og følger blåmerket opp «på taket» igjen, nå på vestsiden av vannet. Hold retningen langs kammen nordover til du går ned igjen på turveien i nordenden av vannet. Østmarkas fineste tur?