Turforslag - Oslos nabokommuner

Liker du turforslagene? Da oppfordrer vi deg til å støtte innsamlingsaksjonen Oslo går for vann - gir liv i Laos

1. Kolsåstoppen

Startsted:  Boligområdet under Søndre Kolsåstopp ved Kolsås i Bærum. Ta T-banen nr 3 (Kolsås) til Hauger stasjon. Det er vanskelig med parkering i boligområdene under Kolsåstoppen, men noen steder kan man parkere i boliggatene.

Turens lengde: Ca 1,5 km til toppen.

Beskrivelse: Turveien (stier) er merket med skilt fra veiene Toppåsveien og Heggelia like under Søndre Kolsåstopp.  Kort sti, kanskje 1,5 km, opp til Søndre Kolsåstopp. Bratt og ganske krevende, men stien er godt tilrettelagt med trapper og rekkverk noen steder. Utsikten er fantastisk.

Nettsted: Turistforeningen beskriver turen til både Nordre og Søndre Kolsåstopp med utgangspunkt fra Stein gård. Topptur til Kolsåstoppene (ut.no)

2. Skaugumåsen

Startsted: Semsveien utfartsparkering mellom Skaugum gård og Sem Gjestegård i Asker.

Turens lengde: Vel 1 km til toppen,

Beskrivelse: Følg turveien fra parkeringsplassen gjennom "Hundremeterskogen" retning Semsvannet. Ta første grusvei (boligvei) til høyre noen hundre meter opp en bakke. Her er skilt til Skaugumåsen (inn i skogen mot toppen som er godt synlig). Meget bratt oppstigning. Fantastisk utsikt. Turen ned kan gjøres et par kilometer lengre ned igjen. Følg blåstien innover åsen og følg skilt tilbake til utfartsparkeringen (retning Sem og Semsvannet via Djupedalsåsen, til venstre i et stikryss noen hundre meter innover åsen).

Nettsted: Skaugumsåsen - Askers mest populære utsiktspunkt   og   Grosetkollen (ut.no)

3. Kyststi i Asker

Startsted: Busstasjonen ved Blakstad sykehus eller parkeringsplassen ved Askers seilforenings anlegg på Blakstadodden (Blakstad bryggevei). Avkjøring (umerket) fra Slemmestadveien ved kiosken "Burgerhuset Furua". (Man kan også ta buss til Furua busstopp like ved parkeringsplassen.)

Turens lengde: 4 kilometer eller mer, avhengig av hvilke valg man gjør.

Beskrivelse: Fra busstasjonen, følg turvei langs Askerelva til fjorden. Fra parkeringsplassen, gå tilbake mot Slemmestadveien og følg skilt Kyststi til høyre på turvei ned en bratt bakke. Ta så turvei til høyre i bunnen av bakken. Etter knappe 100 m er der et "turveikryss". Ta broen over Askerelva. Her kommer turveien fra Blakstad busstasjon inn. Følg Kyststien til bukta nedenfor Blakstad sykehus. Her kan man velge å følge vei opp til busstasjonen og så følge turvei ned langs Askerelva til fjorden, eller man kan snu og gå samme vei tilbake til der Askerelva renner ut i fjorden. I turveikrysset, ta nå til venstre ut på Blakstadodden. Fra odden ser man over på Børsholmen. Finn gangveien til Børsholmen (skiltet ned en liten trapp fra Blakstad bryggevei) og følg denne. Børsholmen eies av en stiftelse og brukes bl.a av Asker kommune til opplæringsaktiviteter for barn og unge.
Gå tilbake til Blakstad bryggevei og gå opp til kiosken (forbi parkeringsplassen). Følg skilt Kyststi til venstre på asfaltert gangvei og ta inn i boligområdet. Følg veien Sjøvollbukta ned til det som er Sjøvollbukta. Gå langs strand og over bru der skogen starter, Følg merket sti opp skogen til Slemmestadveien. Følg asfaltert gangvei langs hovedveien her er kort stykke og følg kyststi-skilt til Koiatangen inn til venstre mellom noen plankegjerder. Her kommer man til et større friluftsområde som kan utforskes.
Om man vil, kan man gå tilbake til Slemmestadveien og følge kyststien til Vollen, men "stien" går her på asfalt og følger veier. Eller man kan gå tilbake til bilen, eventuelt ta bussen hjem fra Furua busstopp ved kiosken.

4. Langs Gjersjøelva (første del av elva er grense mellom Oslo og Nordre Follo)

Startsted: Ljansbruket på Oslosiden av Gjersjøelva eller Gjersjøelva Natur- og kulturpark på Viken-siden av fylkesgrensa (Ingierstrandveien 2, Nordre Follo kommune, noen meter utenfor Oslo kommune.)

Turens lengde: 3 km tur-retur bare langs elva. Pluss 1 km dersom turen går om gården Hvitebjørn, og pluss mange kilometer om man velger skogsstier og retur via området ved Bestemorstranda.

Beskrivelse: Gjersjøelva Natur- og kulturpark er et kulturminne. Turstien går på gangbro over Gjersjøelva ved den gamle saga og under bilveien der Ingierstrandveien starter. Følg stien oppover langs elva til den møter Hvitebjørnveien. Ta denne veien nedover og i bro over elva igjen. Følg grusvei (Hvitebjørnveien) oppover langs elva. Her passerer man en gammel kraftstasjon og andre kulturminner. Merket tursti fortsetter langs elva der Hvitebjørnveien gjør en skarp sving. Følg stien i spektakulært terreng langs elva til stien tar av oppover i skogen. Her kan man velge å gå opp til gården Hvitebjørn og følge Hvitebjørnsveien (gårdsveien) ned igjen til svingen der turstien tok av fra veien og videre tilbake til startstedet.

Har man kart og eventyrlyst, kan man også følge gode stier fra gården Hvitebjørn til ulike steder langs Ingierstrandveien, bl.a en sti som kommer ned på Ingierstrandveien like ved Bestemorstranda. Gode stifinnere finner her en liten, ubetydelig sti fra den gamle veistubben på sjøsiden av dagens bilvei, rett ovenfor Kattøyodden. Den lille og lite brukte stien går på skrå ned skrenten til husene på Ljansbruket vest for Gjersjøelvas utløp. (Akkurat denne biten er ikke av de enkleste turene man kan velge …) Og da er man tilbake ved Gjersjøelva Natur og kulturpark.

5. Mørkgonga  - Krokskogen

Startsted: P-plass v/Bergeløkka (langs vei 2850 Sundvollen-Åsa)

Turens lengde: Totalt 6-7 km (+ 2,5 om du ønsker å ta med toppen av Gyrihaugen), men stien går «rett opp»!

Beskrivelse: Følg blåmerket sti retning Skardtjern. Dette er den gamle hovedveien til Bergen! Ta til venstre mot Mørkgonga etter halvannen kilometer. Dette er Oslomarkas mest spektakulære sted. Du klatrer i en smal kløft opp til et praktfullt utsiktspunkt på ca 550 meter. Det er luftig med utlagt tau. Krever ikke spesielle ferdigheter eller utstyr, men god form. Hvis du ønsker, kan du gå videre til toppen av Gyrihaugen (682 m), en av Oslomarkas høyeste topper og det desidert beste utsiktspunktet. Anbefalt vei ned er via Skardtjern og blåmerka derfra tilbake til bilen.

Nettsted: https://fantastiskemarka.no/opp-morkgonga-til-kongeutsikt-fra-gyrihaugen