Turforslag der folk bor i Oslo

Liker du turforslagene? Da oppfordrer vi deg til å støtte innsamlingsaksjonen Oslo går for vann - gir liv i Laos

1. Langs Alnaelva i Groruddalen

Startsted: Grorud jernbanestasjon. (Ta lokaltog hit eller parker bilen ved stasjonen).

Beskrivelse: Fra Grorud jernbanestasjon kan man gå oppover eller nedover elva. Vil du oppover, gå ned bakken fra stasjonen langs "sykkelmotorveien" og ta til venstre inn i undergangen under jernbanelinjen. Fortsett omtrent rett fram under Østre Aker vei og videre på gangvei til du krysser Stanseveien. Turveien går opp bakken (Gangstuveien) forbi Leirfossen (må sees på nært hold, ta avstikkeren ned!) og videre til Grorudparken. Herfra følger man elva videre retning Lillomarka så langt man har lyst.

Fra Grorud stasjon kan man også følge Alnaelva nedover. Når man står på parkeringsplassen med ryggen til jernbanelinjen, oppdager man et turvei-skilt som peker samme vei som nesen nå peker. Følg skiltet. Du krysser da Brubakkveien og går ned gressbakken til turveien som går langs elva. Ta til høyre retning Alnaparken. Følg turveien forbi (gjennom) Alnaparken til den ender ikke langt fra Alfaset gravlund. Her går elva inn i rør, så da er det bare å snu.

Et tredje alternativ er å følge Fossumbekken. Denne bekken møter Alnaelva ved Grorud stasjon. Finn turveiskiltet ved jernbanestasjonens parkeringsplass som beskrevet ovenfor, gå ned gressbakken til turveien ved elva og ta til venstre. Følg skiltene retning Stovner senter. Ved Rommensletta skulpturpark mister man elva, men det er også et fint turmål.

For alle tre turene gjelder dette: Det er overraskende mye natur midt i Groruddalen!

2. På sti fra Brynseng til Ekeberg-restauranten

Turen går gjennom ganske uberørte naturområder bare 1,5-3 km i luftlinje fra Jernbanetorget.

Startsted: Brynseng T-banestasjon

Turens lengde: Ca 4,5 km

Beskrivelse: Gå langs Veidirektoratets store kontorbygning og sving inn til høyre på plassen mellom kontorbygningen og den gamle fabrikken (Joh. Petersen A/S Lin og Bomullsvarefabrikk 1889-1974). Gå trappa ned langs Brynsfossen og følg gangvei. Ta til venstre på bro over Alnaeleva og følg turvei til høyre nedover langs elva. Her går turveien gjennom et område definert som urskog, videre på bro langs elva under jernbanen og over Nygårdsfossen i elvas lengderetning. På motsatt side av elva ligger en gammel teglstensbygning som var en del av Nygårds fabrikker (mølle, hesteskosømfabrikk, valsemølle, destillasjonsverker, kruttverk mm). I dag er de gamle fabrikkbygningene omgjort til kreativt  verksted (Kroloftet) for mange små design-virksomheter, bl.a Jenny Skavlans systue Fæbrik.

Rett nedenfor fossen kommer en turvei inn fra høyre i bro over elva, og litt nedenfor der igjen går en turvei bratt opp til venstre i en slags trapp. Følg denne opp til en lekeplass og videre på sti bratt helt opp til Svartdalsveien. Her krysser man veien og tar turveien videre oppover skogen mot Ryen. Når turveiens svinger er passert, må man ta et valg: Fortsette turveien oppover eller ta inn på en ganske liten sti til høyre.

·       Stien til høyre klatrer opp en liten skrent og fortsetter ut på en pynt med utsikt over byen. Fortsetter man på sti omtrent parallelt med Svartdalsveien, kommer man inn på Baglerfaret og kan følge den boligveien ned til Enebakkveien. Følg Enebakkveien oppover retning Ryen til Simensbråtveien tar av inn til høyre.

·       Det andre alternative er å fortsette turveien til den møter Svartdalsveien og så ta inn på turvei omtrent ved bussholdeplassen. Turveien passerer Ryenberget kirke (Det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn) og Ryenberget skole og går over haugen og ned til gangbro over Enebakkveien. Etter gangbroen gå nedover Enebakkveien til Simensbråtveien tar av inn til venstre.

Følg Simensbråtveien og ta til høyre ned Hans C Gjefles vei. Følg denne til enden. En sti starter på lekeplassen til høyre etter husrekken. Følg stien inn i skogen. Her er flere steder med utsikt. Stien «lander» på en lekeplass ved noen boligblokker (Valhallveien 57 – 65. Gå veien mellom blokkene ned på Valhallveien. Følg denne oppover noen få meter og inn Oppegårdgata til høyre. Der gata svinger nedover går en tydelig turvei til venstre. Følg denne. Etter ca 400 meter ser man opp til venstre på steinblokkene som er fundament for Valhallveien der den svinger og hvor Munch i sin tid malte «Skrik». Turveien deler seg her. Tar man opp til venstre, kommer man til svingen i Valhallveien og kan ta turveier inn i Ekebergparken herfra. Det anbefales å fortsette rett fram og ta oppover til venstre i neste veidele ved den flotte utsiktsplassen. (Går man nedover til høyre, kommer man ned i Gamlebyen.) Turveien kommer nå opp i Skulpturparken og det er kort vei bort til Ekebergrestauranten.

3. Malmøya rundt

Dette er en Vandringsmann-klassiker. Malmøya har boliger, men også mye natur.

Startsted: Bilen parkeres på parkeringsplass rett før brua over til Ormøya. Buss til Nedre Bekkelaget langs E18 kan fungere, men buss (Ulvøya-bussen) til Malmøy-siden av Malmøysundet er mulig.

Turens lengde: Fra Ormsundbrua, rundt Malmøya og tilbake ca 6 km slik turen er beskrevet.

Beskrivelse: Starter man på fastlandet der parkeringsplassen ligger, har man den nye badplassen på høyre hånd før man går over Ormsundbrua (hvis et bad frister...). Følg bilveil til neste bru, over til Malmøya. Rett over brua, der bussen snur, starter en sti som går oppover til høyre i skogen bak den gamle butikken. Etter knappe 200 m deler stien seg. Ta sti til venstre, oppover. Stien møter Høyboveien. Føl denne ned til et "mangfoldig" veikryss. Finn Barnålveien (omtrent rett fram i krysset) og følg denne ca 200 m. Ta sti opp til venstre. Stien stiger opp til et flott utsiktspunkt. Følg stien videre sørover. Stien deler seg, og begge stiene kan følges, men går man rett fram, får man noen få meter mer med skogssti. Stien møter Malmøyveien. Følg denne videre et kort stykke og ta Skinnerbakken opp til høyre. Denne veien kan man følge over bakkekammen og ned til Solvik Camping (drives av foreningen Solviks Venner, en forening for personer med nedsatt funksjonsevne), evt med en avstikker til høyre ned på odden rett før campingplassen. Fra Solvik Camping går det en tydelig sti opp i skogen til venstre.
Men de eventyrlystne kan eventuelt velge en annen vei. Når man følger Skinnerbakken over bakkekammen og starter bakken ned til campingplassen, ser man en liten møteplass på venstre side. Fra denne går det en liten sti på skrå oppover i skogen. Følg denne til søndre Malmøyas topp-platå med benker og et minnesmerke. Ta stien (med rekkverk!) ned mot Solvik camping, men følg sti til venstre før man er helt nede. Dette er stien langs sjøen sørover og rundt Malmøyodden. Nyt fjordutsikten! Etter at odden er passert og stien går nord-østover, tar den av inn i skogen og går opp til Korallveien. Det er teknisk mulig å følge strandlinjen videre, men her er bare berg og steiner og ingen sti. To private brygger må passeres, noe som er tillatt dersom dette er nødvendig for å komme fra utmark på ene siden av bryggen til utmark på andre siden av bryggen. Følger man strandlinjen, ender man i Sundveien ved Ormsund Roklubb. Tilbake til selve turstien som møter Korallveien, som er en bakke opp til Malmøyveien. Følg denne hjemover. Det anbefales å ta gangveien Svinten ned til høyre etter at Fossilveien er passert. Gangveien kommer ut i Sundveien, som er veien "hjem".